🔒
❌

  Najnovšie zmeny zákonov v našom štáte

Datum Zmena zakona
21. 12. 2022 23:00 Vládny návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2023 (Vládny návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2023 až 2025)
21. 12. 2022 23:00 Návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Milana VETRÁKA, Petra LIBU, Richarda NEMCA a Jána SZŐLLŐSA na vydanie zákona o dani z osobitnej stavby a o zmene a doplnení niektorých zákonov
21. 12. 2022 23:00 Vládny návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
21. 12. 2022 23:00 Návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Milana VETRÁKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v znení neskorších predpisov
21. 12. 2022 23:00 Vládny návrh zákona o solidárnom príspevku z činností v odvetviach ropy, zemného plynu, uhlia a rafinérií a o doplnení niektorých zákonov
zobraziť všetky zmeny zákonov

  Aktuality z diania v našom štáte

Jsou k dispozici nové články, stránku obnovíte kliknutím zde.

Ministri v Luxemburgu rokovali o rastúcej cene hnojív a o využití výnimočnej podpory na ...

V pondelok 17. októbra sa minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Samuel Vlčan zúčastnil rokovania Rady ministrov AGRIFISH v Luxemburgu. ...

Online rokovanie vlády SR

Dnes, v stredu 19. októbra 2022 o 17.50 h sa uskutoční online rokovanie vlády, počas ktorého budú ministri prerokovávať návrhy uznesení rezortu spravodlivosti, program bude zverejnený na stránke www.rokovania.gov.sk Vzhľadom na online formu sa ...

NRSR: Premiér: Európsky samit musí priniesť viac riešení pre vykurovaciu sezónu

Bratislava 19. októbra (TASR) – Európsky samit, ktorý sa bude konať v nasledujúcich dňoch, musí priniesť viac riešení pre aktuálnu vykurovaciu sezónu. Vyhlásil to v stredu po rokovaní Výboru Národnej rady (NR) SR pre európske záležitosti premiér Edu...

Premiér:Tragédia na Zámockej ulici bola útokom na demokraciu, prijmeme opatrenia

Bratislava 19. októbra (TASR) – Zavraždenie dvoch mladých ľudí na Zámockej ulici v Bratislave bolo útokom na slobodnú, demokratickú spoločnosť, ktorá rešpektuje rôznorodosť. Po stredajšom mimoriadnom rokovaní Bezpečnostnej rady (BR) SR to uviedol pr...

Počas septembra sme zistili 234 porušení zákona o e-kase

Kontrolóri finančnej správy v septembri tohto roka preverili 769 podnikateľských subjektov, z toho 454 formou online monitorovania na mieste a 381 formou kontrolných nákupov. Porušenie zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice zistili v 234 prípadoch. Najčastejšie sa subjekty dopustili porušenia zákona tým, že neevidovali tržby.

Národná cena za dizajn 2022 vyhlásila ocenené diela v komunikačnom dizajne

Vzdelávacie videá približujúce deťom umenie, publikácia, ktorá má nasmerovať študentov v grafickej praxi, kniha ako montessori pomôcka alebo nová vizuálna identita mesta Nitra – aj to nájdete medzi ocenenými dielami najlepšieho komunikačného dizajnu rokov 2020 a 2021. Ocenené diela aj výber z prihlásených prác si môže verejnosť pozrieť na prebiehajúcej výstave Národnej ceny za dizajn 2022 v Galérii dizajnu Satelit až do 18. decembra 2022. 19. ročník najprestížnejšej prehliadky slovenského dizajnu vyhlásil ocenených. V súťaži Národná cena za dizajn, tento rok venovanej najlepšiemu komunikačnému dizajnu za roky 2020 a 2021, bolo počas slávnostného galavečera 18. októbra 2022 v Divadle Nová scéna odovzdaných 10 hlavných cien, 4 ceny pre osobnosti dizajnu a 2 špeciálne uznania. V priebehu týždňa bude zverejnený záznam z tohto slávnostného odovzdávania cien. 380 prihlásených projektov v 11 kategóriách, 146 diel na výstavu a 43 nominácií Do Národnej ceny za dizajn 2022 – Komunikačný dizajn sa prihlásilo až 380 projektov v 11 kategóriách: Kampaň, Identita, Knihy a publikácie, Digitál, Animácia a video, Priestor, Písmo, Obal a objekt, Plagát a vizuál, Študentský dizajn, Nové horizonty. Tie hodnotila počas leta medzinárodná porota, ktorá vybrala 146 diel na výstavu a z nich 43 nominácií. Ocenenie NCD22 navrhol grafický dizajnér Martin Bajaník, pričom vychádzal z celkového tohtoročného vizuálu ceny. Pri výrobe ocenenia sa využila 3D tlač. Zvolený spôsob realizácie bol inšpirovaný výstavou Materialisti, ktorú Slovenské centrum dizajnu uviedlo v prvej polovici roka v Galérii dizajnu Satelit a kde jeden panel bol venovaný práve materiálovým aj dizajnérskym možnostiam 3D tlače. „Použitý materiál je PLA od firmy Fillamentum, ktorý je pigmentovaný na požadovanú sivú farbu. Kyselina polymliečna, bežne označovaná ako PLA, je bioplast a termoplast vyrobený z prírodných materiálov ako je kukuričný škrob. Tlačí sa technológiou FFF, tiež označovanou FDM. (Tavenie plastovej struny). Samotné ocenenie pozostáva z dvoch častí, ktoré sú následne zlepené. Na výrobu jedného ocenenia sa použilo 162 g materiálu a tlač obidvoch častí ocenenia trvala 17 hodín a 34 minút. Stojan ocenenia nie je plný materiál, ale je tam mriežka z plastu, ktorá tvorí 20 % z celkového objemu,“ uviedol Matej Korytár z firmy Rapidnext, ktorá ocenenia vyrobila. OCENENIA NÁRODNEJ CENY ZA DIZAJN 2022 – KOMUNIKAČNÝ DIZAJN HLAVNÉ CENY V JEDNOTLIVÝCH OBLASTIACH Študentský dizajn Štúdia štúdií Autorka: Kristína Uličná Publikácia, ktorá čitateľovi ponúka možnosť nazrieť do hláv grafických dizajnérov a pochopiť ich zmýšľanie, ako uvažujú počas tvorivého procesu a kým sú. Kniha má pomôcť študentom, z ktorých niektorí nevedia, čo presne by chceli po štúdiu robiť, nasmerovať ich budúcu prax v grafickom dizajne. Štúdia štúdií obsahuje rozhovory so solitérnymi dizajnérmi, grafickými štúdiami a reklamnými agentúrami na Slovensku. Špeciálna cena v kategórii Študentský dizajn Ohnivko – Interaktívna online aplikácia na výučbu prvej pomoci Autor: Adrián Gubrica Prvú pomoc napriek jej životnej dôležitosti ovláda na Slovensku len päť percent ľudí. Cieľom tejto bakalárskej práce bolo preto nájsť spôsob, ako lepšie vyučovať, motivovať a pomôcť ľuďom získať znalosti o prvej pomoci v interaktívnom online prostredí. Autor pre tento cieľ navrhol aplikáciu založenú na výučbe formou interaktívnych videí, ktorú dopĺňajú moderné gamifikačné a mikroučiace prvky. Súčasťou riešenia je aj adaptívna mobilná aplikácia, ktorá slúži ako rýchla pomoc. Celú aplikáciu zastrešuje logo v tvare ohnivka inšpirované citátom „Záchranná reťaz je len taká silná, ako jej najslabšie ohnivko”, ktoré najlepšie vystihuje zmysel prvej pomoci. Aplikácia bola navrhnutá na základe užívateľského výskumu a rozhovorov s odborníkmi z oblasti záchranných služieb. Priestor QBECEDA – grafický dizajn výstavného stánku Qubus Design Studio Autor: Matúš Buranovský Vizuálny štýl stánku Qubus Design Studio a kachličiek s Qbecedou na festivale Designblok 2021 v Prahe, pričom návrh stánku bol ocenený hlavnou cenou. Písmo bolo špeciálne upravené pre potreby aplikácie na porcelánové kachličky. Projekt vznikol iba vďaka spolupráci s písmolejárňou Adjacent Possible, ktorá sa zaoberá tvorbou 3D abecied. Animácia a video Výtvarná rozcvička Autori: Veronika Obertová, Michaela Čopíková / Ové Pictures a kolektív autorov Cyklus animovaných vzdelávacích videí Slovenskej národnej galérie vťahuje žiakov do sveta vizuálneho umenia prostredníctvom šiestich aktuálnych tém a tvorivých workshopov. Animované videá približujú zdigitalizované výtvarné diela zo zbierok slovenských galérií a otvárajú nové možnosti ich využitia v oblasti vzdelávania umením v škole či doma. Písmo Písmo UK Sans Autor: Ondrej Jób Písmo UK Sans je bezserifové písmo s nízkym kontrastom v siedmich hrúbkach a širokou jazykovou podporou, vytvorené špeciálne na použitie vo vizuálnej identite Univerzity Komenského v Bratislave. Jeho dizajn je postavený na kombinácii viacerých historických a moderných vplyvov, z ktorých najdôležitejším je Capitalis Monumentalis – rímska kapitála. UK Sans preberá jej konštrukciu a tieňovanie, pridáva však aj kaligrafický kontrast a niekoľko moderných prvkov, ako napríklad kolmé zrezanie diagonálnych a vertikálne zrezanie oblých ťahov. Obal a objekt Kúpeľné oblátky Trenčianske Teplice Autorka: Lívia Lörinczová Dizajn obalov kúpeľných oblátok nostalgicky čerpá z 19. storočia typického dekoratívnosťou a úpadkovou typografiou. Originálne vytvorený logotyp Trenčianske Teplice tvarovo vychádza z nápisov na dobových fotografiách a pohľadniciach z kúpeľného mesta. Dekory kreslia tvar okrúhlych oblátok skrývajúcich sa vnútri a texty naznačujú pôvod oblátok, rukodielnu výrobu a jednotlivé príchute. Hoci dizajn odkazuje na históriu, nesnaží sa simulovať dojem starého obalu vybraného z archívu. Farby sú svieže a v mnohých prípadoch korešpondujú s príchuťou. Na zadnej strane sa v rôznych variáciách striedajú ilustrácie významných teplických pamiatok a kúpeľných domov spolu s rokmi, kedy boli postavené. Škatuľa na sladkosti sa zároveň stáva suvenírom a pozdravom z kúpeľného mesta. Kampaň Plagáty pre festival Dni architektúry a dizajnu 2021 v Bratislave Autor: Matúš Buranovský Festivalu Dni architektúry a dizajnu sa v roku 2021 podarilo zaplaviť Bratislavu abstraktnými obrazmi. Celkovo ich bolo 22 na 56 stanovištiach vo všetkých kútoch mesta. Ročník podujatia sa niesol v duchu spomienky na Československo, ale aj oslavy súčasných spoluprác týchto dvoch krajín. Abstraktné obrazy boli v skutočnosti detailami stavieb autoriek a autorov vystupujúcich na danom ročníku, ktoré autor kampane, iba vďaka abstrahovaniu, dokázal jednotne odprezentovať verejnosti. Identita Vizuálna identita Mesta Nitra Autori: Martin Kahan, Andrej Barčák, Andrej Čanecký Erb Nitry je významným vizuálnym symbolom s dlhou historickou tradíciou, ktorý reprezentuje mesto už od 15. storočia. Vizuálna identita je navrhnutá ako kombinácia logotypu, erbu a firemného systému – všetko v jednom vizuálnom prvku. V základnom formáte je logo čistý, vizuálne abstrahovaný erb. V komunikácii rôzneho obsahu sa však mení na médium použiteľné v nespočetných mutáciách, napríklad na komunikáciu rôznych všeobecných oznamov, sezónnych slávností, akcií či upozornení. Ďalším prvkom identity je Hlaholica Neue – vlastné písmo inšpirované prvým slovanským písmom hlaholikou, historicky silne spätým s Nitrou. Digitál Ikony web-doc Autori: Mateusz Słowakiewicz, Paweł Ratajczyk, Lucia Mlynčeková Web-doc dokumentárnej série Ikony chce interaktívnou a vizuálne pútavou formou nadchnúť dospelých i mládež pre tému slovenskej architektonickej moderny. Text webu sprevádza audiovizuálny obsah starostlivo vybraný z archívov – zostrihané videá, archívne fotografie stavieb, ale aj fotografie zo súčasnosti a autorské koláže. Hlavnou inšpiráciou bol grafický dizajn obdobia modernizmu. Stránka funguje ako samostatné dielo, ale dá sa vnímať aj ako akýsi úvod do celého dokumentárneho cyklu. Web je kompletne preložený do anglického jazyka a spolu s otitulkovanými filmami dokumentárnej série umožňuje prezentáciu tejto najlepšej hodiny slovenskej architektúry aj širokému zahraničnému publiku. Knihy a publikácie ExEdícia Autor: Palo Bálik, Michal Tornyai Autori publikácií: Balla, Karol D. Horváth, Tomáš Horváth, Viliam Klimáček, Márius Kopcsay, Pavol Rankov Kolekcia šiestich kníh v exkluzívnej plátenej väzbe s razbou k 30. výročiu založenia vydavateľstva KK Bagala obsahuje spolu 2 376 strán pútavého čítania od obľúbených slovenských spisovateľov Pavla Rankova, Máriusa Kopcsaya, Viliama Klimáčka, Tomáša Horvátha, Karola D. Horvátha a Ballu. Špeciálna cena v kategórii Knihy a publikácie Dážďovky Autor: Boris Meluš Autorka publikácie: Lucia Šukolová Príbeh o tom, ako žijú dážďovky a prečo sa vlastne nazývajú dážďovkami. Prvky, ktoré kniha obsahuje, sú inšpirované pomôckami Montessori a motorickými tabuľkami na rozvíjanie jemnej motoriky. Najmenšie deti sa zoznámia s prvými písmenami a ich tvarmi. Stačí prstom či dvoma jemne ťahať po dážďovkách. Ich povrch vytvára pri nadmernom tlaku určitý odpor. Knižka je určená pre viaceré vekové kategórie – bábätká, ktoré vnímajú len čiernu a bielu farbu a obľubujú geometrické tvary, deti približne od tretieho roku života, ktoré sa spontánne zaujímajú o písanie a čítanie, či väčšie deti predškolského až školského veku, ktoré už písanie cielene trénujú. Okrem toho je samotný príbeh vhodný pre začínajúcich čitateľov. Plagát a vizuál Vlajky pre Mestskú knižnicu v Bratislave Autori: Veronika Obertová, Michaela Čopíková / Ové Pictures a kolektív autorov Inštalácia vlajok vo výkladoch Mestskej knižnice v Bratislave, ktorá vychádza z fenoménu osamelosti a knižnice ako miesta stretnutí. Výrazné farebné vlajky s rôznymi charaktermi a odkazmi na pestré aktivity knižnice slúžia ako pozvánka na vstup. Vlajky vznikli v spolupráci Ové Pictures s retart.sk. Nové horizonty – porota sa rozhodla cenu neudeliť Do kategórie Nové horizonty postúpili tento rok 4 projekty. V konfrontácii s kvalitatívnou úrovňou prác nominovaných v ostatných kategóriách sa porota rozhodla neudeliť žiadnu nomináciu v tejto kategórii. CENY PRE OSOBNOSTI DIZAJNU Cena pre osobnosti dizajnu – Nový zjav Matúš Hnát Slovenský grafický dizajnér, ktorý pôsobí na voľnej nohe. Vyštudoval kulturológiu na Univerzite Komenského v Bratislave (2005 – 2010). Hneď po skončení štúdia sa začal aktívne a profesionálne venovať grafickému dizajnu. Zameriava sa hlavne na tvorbu plagátov, vizuálnych identít, kampaní, editoriálov a knižného dizajnu. Hlavným ťažiskom jeho tvorby sa stala práca pre nezávislú kultúrnu scénu. Dlhodobo stojí za vizuálnym štýlom multižánrového festivalu [fjúžn], pre ktorý od roku 2011 každoročne navrhuje plagáty, kampane a publikácie. Vytvoril aj vizuálne identity a plagáty pre BRaK – Bratislavský knižný festival, pre série prednášok o architektúre a urbanizme Singularch a pre hudobný festival NEXT. V posledných rokoch sa venuje aj knižnému dizajnu – spolupracuje s vydavateľstvom Artforum, Ústavom etnológie a sociálnej antropológie Slovenskej akadémie vied či s občianskymi združeniami BRaK a KPTL, ktorým navrhuje dizajn a zalomenie ich publikácií. Popritom stále tvorí plagáty, obaly, kampane a publikácie aj pre ďalšie menšie konferencie, divadlá, prednášky, koncerty či hudobníkov. Cena pre osobnosti dizajnu – Etablovaný dizajnér Michal Tornyai Slovenský grafický dizajnér, písmotvorca, typograf a pedagóg. Študoval na Škole úžitkového výtvarníctva Josefa Vydru v Bratislave, na strednej škole Birkenhead College (1996 – 1998) v novozélandskom v Aucklande a v Technologickom inštitúte na Novom Zélande (1998 – 1999). V rokoch 2000 – 2006 vyštudoval vizuálnu komunikáciu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, kde neskôr získal aj doktorát. Dlhé roky pôsobil v rámci grafického štúdia KAT studio a so značkou Risomat (2015 – 2019) spopularizoval medzi slovenskými dizajnérmi a výtvarníkmi technológiu risografickej tlače. Od roku 2016 je odborným asistentom v ateliéri Typo na Katedre vizuálnej komunikácie VŠVU. Vo svojej dizajnérskej praxi sa aktívne venuje navrhovaniu písma, typografii, knižnému dizajnu, vizuálnej identite a tvorbe logotypov. Je hlavným dizajnérom občianskeho združenia Čierne diery, ktoré sa zaoberá osvetou dlhodobo prehliadanej slovenskej priemyselnej architektúry. Pre mnohé knihy, ktoré graficky upravoval, vytvoril viaceré písma na mieru, napríklad Diery, Socha, Grunt alebo Hanka. S publikáciou Čierne diery. Priemyselné pamiatky a zabudnuté miesta Slovenska získal Cenu Nadácie Tatra banky za umenie v roku 2019 a hlavnú cenu v súťaži Národná cena za dizajn 2020 – Komunikačný dizajn v kategórii Knihy & publikácie. Cena za dlhodobý hospodársky prínos v oblasti dizajnu Čierne diery Občianske združenie Čierne diery sa od roku 2014 venuje popularizácii a záchrane architektúry, ktorá je na Slovensku dlhodobo prehliadaná – od bývalých tovární cez chátrajúce kúpele až po ikony modernej architektúry. Historické stavby zobrazujú na grafických dielach, z ktorých vznikol na Slovensku samostatný zberateľský fenomén v zbierke Slovenskej národnej galérie. Reportáže a výskumy spracúvajú do kníh, ktoré sa stali nezávislými bestsellermi – s niekoľkými oceneniami za prínos v oblasti architektúry a dizajnu Tvorba grafických diel je súčasťou aktivizmu Čiernych dier od roku 2015. Do série sa zapojilo už vyše 80 autoriek a autorov z prostredia slovenského výtvarného umenia, ilustrácie a grafického dizajnu. Dosiaľ vytvorili vyše 275 diel na vlastných risografických tlačiarňach v rôznych nákladoch, pričom všetky sú vypredané ihneď po zverejnení. Kolektívne zbieranie grafík Čiernych dier viedlo v spoločnosti ku kolektívnej ochrane pamiatok. Združenie si napríklad prenajalo schátranú časť kaštieľa v Jelšave, aby ju obnovilo na zážitkové ubytovanie v spolupráci s architektmi 2021 (projekt je aktuálne medzi finalistami Ceny za architektúru Cezaar). V spolupráci s partnermi kúpili väčšinu bytov v bytovom dome železiarov v Betliari, aby ho obnovili na dostupné nájomné bývanie. Rekonštruujú banícky dom v Smolníckej Hute podľa projektu architektov Kilo/Honč. S architektkami Woven postavili Lesnú saunu v Spišskom Hrhove, ktorá je už tretí rok obsadená na rok dopredu (Cena verejnosti Cezaar). Zakúpením kotolne umožnili prevádzku Kultúrneho centra Kláštor v Rožňave. Čierne diery len v pandemickom roku 2020 venovali približne 200 000 eur na rôzne charitatívne účely. Čierne diery zmenili tiež knižný vydavateľský trh na Slovensku. Nezávisle od grantových schém a veľkých vydavateľských domov vytvorili knižné bestsellery, ktoré sa vypredali vo vysokých nákladoch 5000 či 6000 kusov mimo bežnej distribúcie kníhkupectiev. Cena za dlhodobý kultúrny prínos v oblasti dizajnu Miroslav Cipár Ilustrátor, maliar, grafik, sochár, kresliar, kaligraf a tvorca značiek. Absolvoval gymnázium v Žiline a vysokoškolské štúdium začal v roku 1953 na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. O dva roky neskôr prestúpil na Vysokú školu výtvarných umení, kde v rokoch 1955 až 1961 vyštudoval odbor grafika a monumentálna maľba u profesorov Vincenta Hložníka, Dezidera Millyho a Petra Matejku. Od roku 1961 až do konca svojho života pôsobil ako skutočne všestranný výtvarník na voľnej nohe – venoval sa ilustrovaniu detských knižiek, voľne maľoval, kreslil či robil grafiku. Ako jeden z mála výtvarníkov na Slovensku tvoril aj kaligrafiu a navrhol stovky značiek a log pre kultúrne inštitúcie a podujatia, z ktorých mnohé fungujú aj v súčasnosti. V šesťdesiatych rokoch bol jedným zo zakladateľov Bienále ilustrácií Bratislava. V rokoch 1971 – 1972 pracoval ako pedagóg v Inštitúte detskej knihy v Naí Dillí v Indii a v roku 1985 viedol ilustrátorský workshop na Srí Lanke. V revolučnom roku 1989 sa zapojil do koordinačného výboru politického hnutia Verejnosť proti násiliu a bol jedným z hlavných protagonistov Nežnej revolúcie. Po tomto krátkom pôsobení v politicko-spoločenskej sfére sa opäť vrátil k svojej tvorbe. Od roku 1979 je nositeľom ceny Ľudovíta Fullu a od roku 2001 nositeľom radu Ľudovíta Štúra I. triedy. Počas svojho profesionálneho pôsobenia získal mnoho domácich a zahraničných ocenení, prevažne za svoju ilustrátorskú tvorbu, napríklad čestné uznania zo súťaže Najkrajšia kniha Československa, medaily na Medzinárodnej výstave knižného umenia v Lipsku, cenu Zlatý orol na Festivale knižného dizajnu v Nice, Zlaté plakety na Bienále ilustrácií, Cenu Pavla Straussa atď. Mal desiatky samostatných výstav a vyšlo o ňom niekoľko obrazových monografií. Vyhlasovatelia súťaže: Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, Slovenské centrum dizajnu Trvanie výstavy NCD22: 06. 10. 2022 – 18. 12. 2022 The post Národná cena za dizajn 2022 vyhlásila ocenené diela v komunikačnom dizajne appeared first on Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky.

Pracovný program predsedu vlády SR Eduarda Hegera v Bratislave v stredu 19. októbra 2022

Úrad vlády SR, press centrum 10.00 h tlačová konferencia po mimoriadnom rokovaní Bezpečnostnej rady SR Vstup novinárov je z Leškovej ulice Úrad vlády SR Rokovanie vlády SR Národná rada SR 14.00 h brífing po rokovaní Výboru NR SR pre e...

Rokovanie vlády SR

Zajtra, v stredu 19. októbra 2022 o 10.00 h sa na Úrade vlády SR v Bratislave uskutoční rokovanie vlády. Program: https://rokovania.gov.sk/RVL/Negotiation/1240 Vstup novinárov na úrad vlády je cez vchod z Leškovej ulice. Tlačový a informačný o...

Účasť štátneho tajomníka M. Kováča na medzinárodnej konferencii o cirkulárnej bioekonomike

V estónskom meste Tartu sa v dňoch 13. – 14. októbra 2022 pod záštitou Ministerstva pre vidiecke záležitosti Estónska a krajín Východného partnerstva konala medzinárodná ...

Vláda schválila rozpočet

Rozpočet na roky 2023-2025 vznikal v extrémne náročných časoch, kedy celá Európa čelí energetickej kríze a nárastu cien. "Občania potrebujú oporu a zodpovedné opatrenia, ktoré ich bezpečne prevedú týmito výzvami, a tomu zodpovedá aj rozpočet. Preto ...

STRETNUTIE KONZULTATÍVNEHO FÓRA GENERÁLNYCH PROKURÁTOROV EÚ

V dňoch 13. a 14. októbra 2022 sa v holandskom Haagu v Eurojuste konalo 16. stretnutie Konzultatívneho fóra generálnych prokurátorov členských štátov Európskej únie.

SND uvádza novú operu Ľubice Čekovskej Impresario Dotcom

Opera Slovenského národného divadla uvedie v piatok 21. októbra slovenskú premiéru opery Impresario Dotcom slovenskej skladateľky Ľubice Čekovskej. Bude to jediná príležitosť vidieť v SND Čekovskej nové operné dielo, ktoré vzniklo v koprodukcii so svetoznámym festivalom v Bregenzi. Opera Impresario Dotcom vznikla z iniciatívy prestížneho festivalu Bregenzer Festspiele, Slovenského národného divadla a nemeckého vydavateľa Bärenreiter Verlag Kassel. Požiadavkou na skladateľku bolo, aby napísala komickú operu, takzvanú opernú buffu. Libreto podľa predlohy Carla Goldoniho Impresario zo Smyrny voľne spracovala talianska libretistka Laura Olivi a pod režijnou taktovkou nemeckej režisérky Elisabeth Stöppler vznikla súčasná a veselá pocta vážnemu štyristoročnému opernému žánru. „Výzva to bola obrovská, ale ja som sa do toho pustila s veľkou vervou,“ hovorí skladateľka Ľubica Čekovská. „Veľa komických opier sa nerobí, preto sme s dramaturgom festivalu v Bregenzi Olafom Schmittom začali hľadať vhodný námet. Našli sme tému, ktorá je priam ušitá pre operný svet – je to opera o opere – zaujímavý príbeh o tom, aký je operný svet, ako žijú operní speváci, ako si robia dobre aj zle alebo zle nedobre, ako sa navzájom ohovárajú, ako to v tomto svete všetko funguje alebo nefunguje, až sa nakoniec všetci ocitnú v nezávideniahodnej situácii a začnú sa diať zaujímavé veci,“ dodáva. V brilantnom a moderne podanom príbehu sa speváci vystupujúci pod menami svojich postáv z rôznych opier (Orfeus, Olympia, Carmen, Violetta a Tamino) uchádzajú o miesto v divadle impresária Dotcoma. Privíta ich lakomý agent Conte Lasca a všetkých ich umiestni do hotelového apartmánu. Speváci sa búrlivo sťažujú na toto nedôstojné zaobchádzanie, no napriek tomu sa snažia zachovať si potrebný pokoj na konkurz pred impresáriom Dotcomom. Konkurz ich však postaví pred nečakané výzvy. V Slovenskom národnom divadle sa ako Carmen predstaví Terézia Kružliaková, Violettu stvárni Adriana Kučerová a v úlohe Olympie diváci uvidia Evu Bodorovú. Tamina zaspieva americký tenorista Simeon Esper, Orfea stvárni nemecký kontratenorista Hagen Matzeit. V úlohe lakomého agenta Conte Lasca sa predstaví Pavol Remenár. Činohernú rolu/postavu impresária Dotcoma stvárni herečka Zeynep Buyraç. „Dotcom je meno, no zároveň je to aj akési fantómovo, ktoré nevidíme. To je ten virtuálny svet, v ktorom sa každý z nás potrebuje nejako prezentovať a, samozrejme, v čo najlepšom svetle. Dotcom nastoľuje otázku, kto nás riadi, kto nás manipuluje, kto z nás robí niečo, čím ani nechceme byť. Dotcom je monštrom, ktoré má moc a ťahá za nite,“ objasňuje skladateľka Čekovská. V hudbe Impresaria Dotcom spojila najznámejšie árie z opier, ktorých hlavné postavy si vypožičala libretistka. „Sú to témy, ktoré poznáme, ale hrám sa s nimi po svojom a pretváram ich do svojho jazyka. A na záver je z toho taký smutnosmiešny kompót, keď zaznie všetkých päť árií naraz. Snažila som sa vložiť komickosť tej opery aj do hudby, naozaj je tam miestami trochu švihnutá hudba,“ približuje skladateľka. Slovenskú premiéru opery Impresario Dotcom bude dirigovať talianska dirigentka Alice Meregaglia. Inscenácia je zaujímavá aj prístupom k scéne a ku kostýmom. Autorka kostýmov Nicole Pleuler pri svojich návrhoch využila a skombinovala už existujúce kostýmy z divadelného fundusu tak, aby sa nemuseli vyrábať nové. Za tento ekologický prístup v opere získala aj prestížnu rakúsku cenu Musiktheater Preis. Aj scénografia pracuje s minimom rekvizít, ktoré sú zapožičané z iných inscenácií, a využíva najmä divadelné technológie – točňu a elektrické ťahy. Vstupenky na operu Impresario Dotcom sa dajú zakúpiť online na snd.sk alebo v pokladnici SND. Foto: Jakub Gulyás The post SND uvádza novú operu Ľubice Čekovskej Impresario Dotcom appeared first on Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky.

K výskumu a obnove Michalskej bránovej veže v Bratislave

Vyhodnotenie súčasnej obnovy strechy – 09. 2021 až 10. 2022 Pamiatkový výskum strechy veže vypracovaný v roku 2018 (SUCHÝ, Ľubor – ĎURIAN, Karol.: Bratislava – Staré mesto, Michalská č. 24, Architektonicko-historický výskum krovovej konštrukcie NKP – Bránová veža „Michalská brána“ (č. ÚZPF: 120/1), PÚ SR, 2018.) s novými poznatkami z rokov 2021 a 2022, doplnil architektonicko-historický výskum murovanej časti veže od autorov ZVAROVÁ, Zuzana – MATEJKA, Miroslav: Bratislava, Michalská ul., veža bránová, architektonicko-historický výskum interiéru, ktorý bol spracovaný rovnako v roku 2018. Dendrochronologický výskum Ing. Tomáša Kyncla z roku 2018 potvrdil dobu vzniku krovu veže s archívnym výskumom do roku 1758, pričom plavené drevo bolo vyťažené v období vegetačného kľudu (zimné obdobie), niekedy na prelome rokov 1755/56d, 1756/57d, 1757/58d, dokonca ešte aj v období vegetácie (jar-leto) 1758ld. Následne počas prebiehajúcej obnovy strechy v roku 2021 bol v novembri realizovaný Mgr. et Mgr. Mojmírom Chomom v úrovni 3. stupňa krovu nad lucernou doplnkový dendrochronologický výskum (pred postavením lešenia nebolo možné krov nad lucernou preskúmať). Ten potvrdil hypotézu o obnove strechy v závere 1. polovice 19. storočia, a to práve v priestore nad lucernou – ťažba dreva na krov v období vegetačného kľudu 1840/41d a viaceré prvky s vyhodnotením po roku 1817, 1824 alebo 1842. Prevažne bol použitý na hornú časť krovu smrekovec opadavý (červený smrek). Staršie, spodné dve časti krovu, majú na krov použité viaceré dreviny – smrek, jedľa, sporadicky dub. Po postavení lešenia v septembri 2021 a podrobnej obhliadke medeného plechu, boli identifikované stopy po zlátení v líniách lemujúcich po obvode strechy reliéfne zdobenie pod cibuľami a lucernou (čabrakový a rastlinný vzor). Stav krytiny bol na viacerých miestach kritický, predovšetkým úbytkom hmoty – zmenou pôvodnej hrúbky plechu, rozsiahlym uvoľnením plechových šablón s prehnitým debnením v dolnej časti veľkej cibule, poškodením falcov, lokálnou perforáciou a pod. Jednoducho hrozilo na mnohých miestach jej prederavenie a po rozobratí opätovné spájanie falcovaním, prakticky nebolo možné. Primárna falcovaná šablónová medená plechová krytina, vrátane sekundárnych častí uplatnených predovšetkým na severnej strane strechy, bola postupne v priebehu októbra a novembra 2021 dodávateľom stavby PamArch s. r. o. Nitra v celom rozsahu šetrne odobratá – odfalcovaná, plechové šablóny vyrovnané, očistené, očíslované a uskladnené pre prípadné opätovné použitie, čo však už nebolo možné, vzhľadom na vyššie uvedený stav krytiny a jej falcov (úbytok materiálu, diery, lámavosť). Rovnako sú uskladnené pôvodne klincované pevné spony (príponky), ku ktorým boli pripevňované spoločné stojaté a ležaté falce medenej krytiny. Primárne šablóny plechovej krytiny z 18. storočia boli aj kuté – kovotepecky opracované. Dvojnásobne ohýbané spony (príponky) po rozvinutí majú mierne lichobežníkový tvar rozmeru 4/5cm x 6 cm, s vystrihnutým trojuholníkovým cvikom na dlhšej 5 cm strane. Samotné spony sú k doskám prichytávané na pevno dvoma menšími kovanými klincami s kruhovými hlavičkami. Dĺžka týchto klincov je 4 cm, hlavičky majú priemer 0,8 – 1 cm. Dosky debnenia pod krytinou sú klincované k jednotlivým nosným konštrukciám krovu kovanými klincami so štvorhranným driekom a obojstranne ohýbanými-zahnutými kladivkovými hlavičkami. Dĺžka týchto klincov debnenia je 9 cm, rozvinutá kladivková hlavička má dĺžkový  rozmer 1,5 až 2 cm a šírkový 0,5 cm, driek pri hlavičke cca 0,5×0,3 cm. Precízne je zrealizované debnenie, ktorého vzájomné styky jednotlivých dosák majú šikmé hrany, umožňujúce odtok zkondenzovanej pary pod krytinu a nie do podstrešia. Z archívnych prameňov, ako aj následného pokračovania výskumu po postavení lešenia je zrejmé, že viaceré opravy v 19. storočí sa týkali aj strešného plášťa, ale predovšetkým samotnej oplechovanej sochy sv. Michala archanjela vo vrchole, ktorá bola v rokoch 1812 a 1845 obnovovaná. Samotný krov so strešným plášťom bol práve v roku 1845 nanovo vztýčený od úrovne lucerny. Zásahy v priebehu 20. storočia boli len lokálne. V súčasnosti stále prebieha komplexná obnova Michalskej brány, vrátane dokončovacích prác na streche. Jej ukončenie a odstránenie lešenia v tejto úrovni sa predpokladá ešte v októbri 2022. Dňa 2. 10. 2022 bola na hrotnicu strechy opätovne osadená zreštaurovaná a celoplošne pozlátená plechová socha sv. Michala archanjela s drakom. Autorom reštaurátorských prác bol Akad. soch. Stanislav Kožela. Obnovu veže, vrátane strechy realizuje firma PamArch, s.r.o. Nitra pod vedením konateľa Ing. Jána Kresana, odbornej spolupráce Ing. arch. Petra Hudáka, PhD. (PamArch, s.r.o. Nitra), výskumníkov strechy Ing. arch. Karola Ďuriana, PhD., Ing. Ľubora Suchého, PhD. (Krajský pamiatkový úrad Žilina a Pamiatkový úrad SR), statickom posúdení zachovaných nosných konštrukcií strechy a projekčných návrhov statického zabezpečenia Ing. Lukáša Kramarčíka (Chronogram s.r.o., Bratislava), ako aj v neposlednom rade, tých ktorí remeselným a umelecko-remeselným spôsobom realizujú samotnú obnovu strechy (krovu a strešného plášťa) – tesárov: Ľubomíra Lúčneho, Martina Mázora, Miroslava Boráka a klampiarov: Adriána Sedlického, Ladislava Arvaya a Petra Vazovana. Za Krajský pamiatkový úrad Bratislava je metodikom obnovy veže Mgr. Eva Falbová. Mnoho problémových vecí počas obnovy strechy bolo odhalených až po postavení lešenia a odpláštení strechy od historickej medenej krytiny. Táto bola odstrojená postupne s označením miesta, zameraním a následným deponovaním. Práve po odpláštení bolo identifikované poškodenie na 3 stĺpikoch v úrovni lucerny, ktoré boli staticky sanované a obnovené protézovaním a doplnením trámov. Rovnako úseky niektorých rozpier, pásikov a ríms medzi stĺpikmi na severnej, resp. severozápadnej strane boli značne poškodené totálnou deštrukciou drevenej substancie drevokaznými činiteľmi (huby, hmyz) a bola potrebná ich lokálna aj celková výmena. Po podrobnejšej obhliadke nosnej konštrukcie „cibulí“ strechy (debnenia a doskových skruží), hlavne v prípade dominantnej dolnej, bola zo strany statika navrhnutá plošná výmena zničených celých úsekov dolnej časti debnenia a časti skruží, ktoré boli odhnité dlhodobým sústredením vlhkosti v tejto úrovni. Lokálne došlo v spodnej úrovni strechy k výmene pomurníc a časti krátčat. V nižších úrovniach krovu (1. a 2. stupeň) a konštrukcie zavetrenia strechy v 7. NP, boli vizuálne identifikované len minimálne lokálne poškodenia konštrukcie (napr. pomurnice na korune muriva – 1. stupeň). V priebehu októbra 2022 budú definitívne ukončené práce na obnove barokovej strechy veže (konštrukcie krovu a strešnom plášti, vrátane osadenia novej patinovanej medenej krytiny). Nová šablónová medená krytina je v podstate tvarovou a materiálovou replikou pôvodnej, ktorej zlý technický stav neumožnil opätovné použitie. Rovnako je uplatnený pôvodný spôsob falcovania (na vertikálnych hranách stojaté falce, medzi plechovými šablónami – na plochách horizontálne a vertikálne ležaté falce), prinavrátené zlatenie dekoratívnych plôch a lemovaní na krytine. Už teraz je možné konštatovať, že spolupráca všetkých profesných a odborných zložiek od samotného KPÚ Bratislava v zastúpení Mgr. Evou Falbovou až po dodávateľa prác PamArch, s. r. o. Nitra v zastúpení Janom Kresanom a remeselníkov, ktorí sa prakticky podieľali na obnove strechy je potrebné vysoko vyzdvihnúť, predovšetkým interakcie zúčastnených pri riešení problémov, či už na pravidelných kontrolných dňoch ale aj mimo nich.  Michalská veža bola od stredoveku súčasťou pôvodného mestského opevnenia Bratislavy a s dodnes zachovanou dominantnou barokovou cibuľovou strechou, patrí k najvýznamnejším kultúrnym pamiatkam Slovenska a zároveň k neodmysliteľnej historickej súčasti starého mesta Bratislavy. Časová etapizácia výstavby a opráv strechy veže 1757 – 1758 – prestavba strechy veže z predchádzajúcej viacstupňovej helmicovej s otvorenou lucernou na súčasnú viacstupňovú cibuľovú s otvorenou lucernou, ukončenú na hrotnici plechovou sochou sv. Michala archanjela zabíjajúceho draka, vrátane strešného plášťa s dekorovanou medenou krytinou (zároveň nadstavba murovaného oktogonálneho tamburu cca o 2 metre, s dnešnou podobou ciferníkov a ríms nad nimi), súčasťou krovu od 8. NP a podpornej konštrukcie krovu v hodinovom 7. NP sú aj originálne ťahadlá a kované pásoviny so závitovými svorníkmi vo všetkých podlažiach od 7. NP cez jednotlivé stupne krovu;20. júna 1758 – slávnostné osadenie plechovej sochy sv. Michala archanjela zabíjajúceho draka, autorom ktorej bol kotlársky majster Peter Eller (v hlave Michala umiestnená pôvodná časová schránka kvadratického tvaru a rozmeru 17,3 x 11,6 x 4 cm s listinami, medenými doštičkami, mincami a relikviami deviatich svätcov);1812 – oprava veže vrátane sňatia a obnovy plechovej sochy sv. Michala archanjela s drakom (po ostreľovaní mesta vojskom Napoleóna Bonaparteho v júni 1809);1845 – ďalšia oprava veže vrátane sňatia a obnovy plechovej sochy sv. Michala archanjela s drakom, ktorú opätovne slávnostne osadili späť 14. septembra 1845, v danej etape bol po poškodení komplexne obnovený, presnejšie nanovo postavený krov nad lucernou s osembokou hrotnicou;1874 – výmena kamennej barokovej balustrády na ochodzi za súčasné kovové zábradlie v neogotickom duchu, vrátane osadenia kovového prútového zábradlia ukončeného kuželkovými madlami po obvode otvorenej lucerny, je možné predpokladať ďalšie parciálne opravy strešného plášťa, možno aj krovu – epigrafické stopy v krove;1926-27 – oprava veže (interiér, fasáda), nie sú zmienky o oprave strechy, čo však nevylučuje lokálnu opravu;apríl 1945 – lokálne poškodenie strešného plášťa streľbou z palných zbraní počas oslobodzovania mesta v apríli 1945;1958-60 – generálna oprava veže po 2. sv. vojne podľa K. Chudomelku – exteriér, interiér, vrátane strechy – poškodená medená krytina (zacelené trhliny a priestrely nitovanými plátmi z nového medeného plechu) a krovu (príložka na vnútornej strane dlhej vzpery zavetrenia ležatou stolicou v 1. stupni krovu na SZ strane), prestavba z obytných priestorov na múzeum zbraní;1975 –obnova veže s lokálnymi opravami krovu (príložky k doskovým ramenátom v 1. a 2. stupni krovu, doplnená poškodená rozpera v 2. stupni krovu pod lucernou) a strešného plášťa (menšie plochy plného debnenia na severnej strane 1. stupňa krovu), chemická injektáž murív oktogonálnej nadstavby, nové strešné okná s drôteným presklením nahradili pôvodné;september 2021 – október 2022 – obnova strechy veže (výmena medenej šablónovej krytiny a lokálna oprava poškodených častí pôvodného krovu a debnenia), nová krytina medený patinovaný plech dovezený z Fínska (hr. 0,55 a 0,7 mm);2. 10. 2022 – opätovne slávnostne osadená zreštaurovaná a celoplošne pozlátená medená socha sv. Michala archanjela s drakom (autor: Akad. soch. Stanislav Kožela), do hlavy Michala vložená kópia pôvodnej časovej schránky s kópiami starších listín, relikviami svätcov a novými listinami, básňami, medom, zemou, semenami rastlín a i.; Autor : Ing. Ľubor Suchý, PhD. 

Aplikácia Pokladnica dnes o polnoci končí

Aplikácia na evidovanie tržieb Pokladnica bude v prevádzke už len do dnešnej polnoci. Podnikateľom je k dispozícii nová webová a mobilná aplikácia VRP 2. Na stiahnutie je dostupná v Google play a ponúka všetky funkcie ako predošlá aplikácia Pokladnica vrátane novej funkcie zaokrúhľovania súm.

Predstavenie projektu Plán obnovy na Červenom Kameni

V prostredí múzea Červený Kameň sa vo štvrtok 6. 10. 2022 konal jednodňový workshop s predstaviteľmi MK SR a Úradu vlády NIKA a Európskej komisie, ktorého cieľom bolo predstavenie „Reformy zvýšenia transparentnosti a zefektívnenia rozhodnutí PÚ SR.“ Reforma realizovaná na PÚ SR, ktorá je súčasťou Plánu obnovy a odolnosti je zložená z dvoch častí – pasportizácia pamiatok a tvorba metodík. Okrem prezentácií jednotlivých častí reformy bola súčasťou workshopu aj praktická prezentácia a demonštrácia metód a postupov pasportizácie „in situ“. Pasportizéri zlaňovali hradby, kontrolovali strojovňu fontány, stavebno-technický stav objektov hradného areálu a taktiež prezentovali spôsoby digitálneho geodetického zamerania realizovaného v rámci pasportizácie. Súčasťou podujatia bola aj tlačová konferencia s účasťou pani ministerky kultúry Natálie Milanovej, generálnej riaditeľky sekcie plánu obnovy na Úrade vlády SR Lívie Vašákovej a generálneho riaditeľa Pamiatkového úradu SR Pavla Ižvolta.  Poobedňajšia časť podujatia bola venovaná rozhovorom v rámci Okrúhleho stola zástupcov PÚ SR, MK SR, ÚV NIKA a EK, kde boli diskutované vybrané aspekty Plánu obnovy a odolnosti. Prvou časťou reformy je pasportizácia vybraných pamiatkových objektov vo vlastníctve štátu. Jej zmyslom je poznanie ich aktuálneho stavebno-technického stavu, na základe ktorého bude možné získať objektívne informácie o súbornom stave pamiatok v štátnom vlastníctve. Následne by to napríklad uľahčilo aj proces plánovania alokácie verejných finančných prostriedkov na ich obnovu. V rámci realizácie pasportizácie pamiatok bolo doteraz zostavených niekoľko pasportizačných tímov, ktoré si pracujú geograficky aj obsahovo – v Bratislave, v Trnave, Banskej Štiavnici a Levoči. Pre účely reformy vznikla aj špecializovaná pasportizačná databáza ePasport, ktorá je v ostrej prevádzke už od leta tohto roka. Druhou a nemenej dôležitou súčasťou reformy je tvorba metodík. V rámci reformy bude vypracovaný súbor 3 metodických materiálov, ktoré budú rámcovať rozhodovanie PÚ SR. Metodiky majú stanoviť objektívne pravidlá a princípy rozhodovacích procesov PÚ SR – zvýšiť ich transparentnosť, rýchlosť a predvídateľnosť a taktiež zvýšiť ich akceptovateľnosť pre verejnosť. Zároveň majú poskytnúť základné informácie pre vlastníkov národných kultúrnych pamiatok (NKP) nielen o ich právach a povinnostiach. Po uvedení reformy do praxe budú tak môcť vlastníci pamiatok lepšie anticipovať rozhodnutia Pamiatkového úradu SR, čím sa umožní projektové a finančné plánovanie nakladania s nehnuteľným kultúrnym dedičstvom. Metodické tímy vypracujú metodiky, ktorých hlavnými užívateľmi budú vlastníci pamiatok a odborní pracovníci  krajských pamiatkových úradov. V rámci implementácie reformy boli zostavené tri metodické tímy v oblastiach: 1. Kategorizácia  pamiatkového fondu 2. Metodika princípov rozhodovania Pamiatkového úradu SR  vo veciach stavebno-technického /alebo reštaurátorského/ zásahu 3. Metodika výpočtu navýšenia nákladov zásahu do pamiatky z dôvodu rozhodnutia Pamiatkového úradu SR Prvá časť metodík bude mať podobu vizualizácii dát vo vzťahu k pamiatkovému fondu v závislosti od kategórií a stupňov ochrany definovaných pamiatkovým zákonom. Druhá časť sa zameriava na vypracovanie objektívnych postupov a princípov rámcujúcich rozhodovací proces PÚ SR a KPÚ v celkovo 12 tematicky rozdelených kapitolách týkajúcich sa nehnuteľného kultúrneho dedičstva. Tie zahŕňajú napríklad problematiku archeológie, urbanizmu, reštaurovania výtvarných súčastí architektúry, typologických druhov architektúry, stavebných prvkov a materiálov, údržby a preventívnej ochrany či súčasných požiadaviek na výstavbu. V neposlednom rade bude súčasťou elaborátu aj terminologický slovník, zastrešujúci pojmy z prostredia pamiatkovej ochrany. V tretej časti metodiky sa vlastníci pamiatok zoznámia s predpokladanými nákladmi na obnovu a výskum NKP. Taktiež bude pomôckou na určenie výšky primeranej finančnej kompenzácie rozdielu bežných stavebných výdavkov a zvýšených nákladov zásahu do pamiatky, vyplývajúcich z rozhodnutia PÚ SR alebo KPÚ. Autor fotografií: Ján Šipöcz

Aplikácia VRP 2 je bezplatná

Aplikácia na evidovanie tržieb VRP 2 je bezplatná. Finančná správa robí všetko pre to, aby aplikácia podporovala, čo najviac tlačiarní. Postupne ich zapracováva aj na základe dopytov od samotných podnikateľov. Finančná správa však nemá vplyv na poplatky, ktoré si účtujú predajcovia či technici za dodávku, nastavenie alebo aktualizáciu tlačových riešení.

Agrorezort potrebuje zdravú a funkčnú platobnú agentúru

Závery Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) nie sú pre Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV SR) žiadnym prekvapením. ...

Ministerstvo kultúry bude mať v roku 2023 historicky najvyšší schválený rozpočet

Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky bude v nasledujúcom roku hospodáriť s rozpočtom v sume 334,7 milióna eur. V porovnaní s tohtoročným schváleným rozpočtom pôjde o skokový nárast o 15,8 milióna eur. Vďaka tomuto navýšeniu finančných prostriedkov je rezort kultúry pripravený zvýšiť výdavky na prevádzku zrekonštruovanej budovy Slovenskej národnej galérie (7,25 mil. eur) či zvýšiť príspevok na prevádzku cirkevných ústredí (5,09 mil. eur). Návrh vládou schváleného rozpočtu ministerstva kultúry myslí tiež na finančné potreby kultúrno-osvetových organizácií a na podporu kultúry národnostných menšín. Nezabúda ani na Slovákov žijúcich v zahraničí a na organizáciu Európskeho hlavného mesta kultúry v Trenčíne v roku 2026. Oceňujeme ústretovosť ministerstva financií, vďaka ktorej bude rok 2023 v rezorte kultúry aj rokom viacerých veľkých rekonštrukčných, resp. investičných projektov. Na modernizáciu a dostavbu areálu Slovenskej národnej galérie pôjde budúci rok 5,8 milióna eur, na rekonštrukciu NPK a prevádzkových priestorov Štátnej opery v Banskej Bystrici ďalších 5 miliónov eur. Rovnako myslíme aj na obnovu hradu Krásna Hôrka, na ktorú bude v roku 2023 smerovať suma 7,89 milióna eur. Na rekonštrukciu národnej kultúrnej pamiatky Spišský hrad máme pripravenú finančnú injekciu v objeme 1,1 milióna eur. Dokončí sa strecha sídla Slovenskej filharmónie (Reduta) za 0,69 milióna eur a rekonštrukcia Kina Lumière. Na tento účel máme v rozpočte pripravených 0,98 miliónov eur. Do inštitucionálnej podpory sú zahrnuté aj výdavky Matice slovenskej (1,5 mil. eur) a Maďarského spoločenského a kultúrneho zväzu na Slovensku – Csemadok (0,3 mil. eur). Celkový rozpočet kapitálových výdavkov pre príspevkové a rozpočtové organizácie MK SR  na rok 2023 je na úrovni 21,7 milióna eur. Okrem toho budeme aj v roku 2023 pokračovať v úspešnom programe zameranom na rekonštrukciu kultúrnych pamiatok – Obnovme si svoj dom, v ktorom rozdelíme 14,7 milióna eur. Čiastkou 2,5 milióna eur sme pripravení podporiť návštevnosť kultúrnych podujatí a na projekt Kultúra znevýhodnených skupín poputuje suma 0,98 milióna eur. V budúcom roku sme pripravení podporiť aj činnosť verejnoprávnych inštitúcií, ktoré oproti úrovni roka 2022 získajú o 0,58 milióna eur navyše. Viac financií pôjde do Audiovizuálneho fondu – AVF (o 0,28 milióna eur) a do Fondu na podporu kultúry národnostných menšín  – KULT MINOR ( o 0,3 milióna eur). Výdavky verejnoprávnych inštitúcií zo štátneho rozpočtu sú na rok 2023 rozpočtované v celkovej výške 73,79 mil. eur, čo predstavuje nárast oproti úrovni roka 2022 o 0,58 mil. eur. Je to spôsobené zvýšením transferu pre Audiovizuálny fond o 0,28 mil. eur a pre Fond na podporu kultúry národnostných menšín o 0,3 mil. eur. Výdavky pre Rozhlas a televíziu Slovenska, Tlačovú agentúru SR  a  Fond na podporu umenia zostávajú na úrovni roka 2022. Aj v roku 2023 budeme plniť sľub o zvýšení transparentnosti a zefektívnení rozhodnutí Pamiatkového úradu SR.  Z Plánu obnovy a odolnosti sme na tento projekt získali 3,27 milióna eur. The post Ministerstvo kultúry bude mať v roku 2023 historicky najvyšší schválený rozpočet appeared first on Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky.

MPRV SR patrí medzi najtransparentnejších verejných obstarávateľov za rok 2021

Vyplýva to z nezávislého hodnotenia portálu TRANSPAREX. V rámci ústredných orgánov štátnej správy dosiahlo Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV SR) najlepší ...

FAO: Využívajme lesy a stromy udržateľným spôsobom

V Ríme minulý týždeň vyvrcholilo dvadsiate šieste zasadnutie Výboru pre lesníctvo Organizácie Spojených národov pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO). ...

O pár dní končí aplikácia Pokladnica

Aplikácia na evidovanie tržieb Pokladnica bude v prevádzke už len do pondelka 17. októbra tohto roka. Od tohto dátumu ju definitívne nahradí nová aplikácia VRP 2. Podnikateľom je k dispozícii už od 1. júla tohto roka a postupne ju využíva čoraz viac z nich.

Stará verzia aplikácie eDane končí

Stará verzia aplikácie eDane bude od 2. novembra tohto roka nefunkčná. Je preto potrebné, aby si klienti starú verziu odinštalovali a nahradili ju novou verziou. Dostupná je na portáli finančnej správy. Nová verzia aplikácie má zachované všetky obľúbené funkcie.

Zástupcovia štátu a samosprávy v Trenčíne odštartovali spoluprácu na projekte Európskeho hlavného mesta kultúry

Európske hlavné mesto kultúry má potenciál nielen zmeniť Trenčín a Trenčiansky región, ale aj  Slovensko. K tomu je kľúčová podpora ministerstiev a národných inštitúcií. Vo štvrtok 13. októbra sa preto v Okruhovom dome armády v Trenčíne stretli zástupcovia ministerstiev, vedúci Zastúpenia Európskej komisie v SR a Kancelárie Európskeho parlamentu na Slovensku a kľúčoví pracovníci štátnej správy s predstaviteľmi mesta Trenčín, Trenčianskeho samosprávneho kraja a tímom Európskeho hlavného mesta kultúry. Diskutovali o význame projektu a odštartovali vzájomnú spoluprácu. Záštitu nad podujatím prevzala ministerka kultúry Natália Milanová, ktorá podujatie otvorila príhovorom: „Z Trenčína sa stane centrum kultúry, miesto, kam sa budú nielen upínať oči umeniachtivých návštevníkov a návštevníčok, ale kde sa bude kultúrou a umením žiť. Popri Trenčínu ožije celý región a spolu s regiónom následne celé Slovensko. Európske hlavné mesto kultúry nie je veľký festival. Je transformáciou mesta a krajiny s pomocou kultúrnych prostriedkov, je posilnením kreatívneho priemyslu a národnej prosperity, je nástrojom na kvantový skok dopredu pre celé Slovensko. Som hrdá, že na tomto projekte môžem spolupracovať a vytvárať nástroje na naplnenie obrovského potenciálu, ktorý Európske hlavné mesto kultúry predstavuje.“ Cieľom stretnutia bolo nielen oboznámiť sa s projektom Európskeho hlavného mesta kultúry, ale aj pomenovať jeho prieniky do národných politík, vytvoriť medzisektorovú spoluprácu a hľadať špecifické riešenia tak, aby mohol naplniť svojej možnosti. „Dnešné stretnutie v Trenčíne považujeme za zásadné pri prípravách na rok 2026. Bez spolupráce s ministerstvami nemôžeme naplniť potenciál, ktorý v sebe Európske hlavné mesto kultúry nesie,“ vysvetľuje Lucia Dubačová, riaditeľka Trenčín 2026. Za projektom Európskeho hlavného mesta kultúry pevne stoja aj mesto Trenčín a Trenčiansky samosprávny kraj, čoho dôkazom je nielen spolupráca, ale aj finančná podpora. „Získaný titul Európskeho hlavného mesta kultúry nie je cieľom, ale dôležitým bodom na ceste k zmene mesta Trenčín. Preto sme aj titul získali, vďaka strategickej práci, ktorú tu robíme a aktívnej spolupráci medzi mestom a Trenčianskym samosprávnym krajom,“ hovorí primátor Trenčína Richard Rybníček. Európske hlavné mesto kultúry je významný kultúrny projekt Európskej únie. Vedúci Kancelárie Európskeho parlamentu na Slovensku, Robert Sermek, približuje: „Kultúrna rozmanitosť je dôležitou súčasťou Európskej únie, hoci je často opomínaná. Trenčín a Slovensko majú teraz príležitosť celej Európe ukázať, že EÚ nie je len o politike a ekonomike. Európsky parlament vždy kultúru podporoval, presadzoval zvyšovanie finančných zdrojov a nepoľaví ani teraz v zložitom období inflácie a šetrenia.“  Trenčín bude niesť titul Európske hlavné mesto kultúry v roku 2026. „Nie je to príležitosť len pre Trenčín, je to príležitosť pre celé Slovensko, ktorá sa opakuje len raz za 13 rokov. Je to príležitosť cez kultúru a umenie reformovať spoločnosť a krajinu. Spojiť tvorivosť a toleranciu a cez ne naštartovať ekonomický a spoločenský rozvoj,“ zhrnul Vladimír Šucha, vedúci Zastúpenia Európskej komisie v Slovenskej republike. Trenčín 2026 finančne podporuje Mesto Trenčín a Trenčiansky samosprávny kraj. Partnerom Trenčín 2026 je Európska únia. Kontakt pre médiá: Mirka Gúčiková, PR manažérka Trenčín 2026, 0907272784, mirka.gucikova@trencin2026.eu Obrazová príloha: Lucia Dubačová prezentuje projekt Trenčín 2026, foto Lucia Kotrhová Viac informácií o projekte Trenčín 2026: www.trencin2026.eu   The post Zástupcovia štátu a samosprávy v Trenčíne odštartovali spoluprácu na projekte Európskeho hlavného mesta kultúry appeared first on Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky.

Útok na menšiny je útokom na všetkých

„Nesmieme tolerovať nenávisť. Útok na ktorúkoľvek menšinu je útokom na nás všetkých. Útok na človeka pre jeho príslušnosť k menšine je prejavom malosti, hnevu a nekultúrnosti. Nikdy sa preto nestotožním s útokom voči slabším, marginalizovaným skupinám a jednotlivcom. Hoci by bol čo i len slovný. Hnev plodí nenávisť. A nenávisť plodí násilie. Byť ľudský však znamená opak, znamená to byť láskavý a ohľaduplný, znamená to vzájomnosť a rešpekt. Ako spoločnosť sa konečne musíme postaviť nenávisti. Je mi nesmierne ľúto obetí včerajšej tragédie a je neznesiteľné tušiť, čo ju spôsobilo. Nenávisť. Nechcem sa už viac budiť do takýchto rán. Sú beznádejne smutné ako nenávisť sama,“ odsúdila včerajší útok v centre Bratislavy ministerka kultúry Natália Milanová. Ministerstvo kultúry odsudzuje brutálny útok, ktorý stál životy dvoch nevinných mladých ľudí. Dvoch mladých ľudí, ktorí sa v očiach páchateľa previnili pre ich sexuálnu orientáciu. Sme presvedčení, že ideológia nenávisti, ktorú šíril vrah, nemá v civilizovanej spoločnosti žiadne miesto. Rovnako ako ľudia, ktorí myšlienky vedúce k tomuto činu zľahčujú či priamo podporujú. Nemôžeme pritom opomenúť fakt, že útoky voči ľuďom z LGBTI komunity sa čoraz viac stupňujú. Netreba zabúdať ani na agresívny útok z leta minulého roka na Svoradovej ulici v Bratislave, ktorý sa len náhodou neskončil podobne tragicky ako včerajšie udalosti. Vedenie rezortu kultúry preto jednoznačne stojí za všetkými príslušníkmi menšín bez ohľadu na to, či ide o menšiny sexuálne, rasové, národnostné alebo náboženské. Útok na akúkoľvek menšinu je útokom na nás všetkých. Tolerovať nenávisť znamená tolerovať zlo. A proti tomu budeme vždy aktívne vystupovať. Uvedomujeme si však, že v tejto situácii len slová stačiť nebudú. Ministerstvo kultúry, do ktorého pôsobnosti patria aj menšiny, si je vedomé svojej zodpovednosti a je pripravené podporiť také legislatívne návrhy, ktoré zamedzia opakovaniu podobných tragických udalostí a zároveň povedú k zlepšeniu ochrany príslušníkov a príslušníčok menšín. Vedenie rezortu kultúry zároveň vyzýva politikov, ktorí dlhodobo šíria alebo povzbudzujú tzv. „hate speech“, aby s takýmto správaním bezodkladne prestali. Dnes sme svedkami toho, kam takéto prejavy vedú a v budúcnosti viesť ešte môžu. Tomu musíme raz a navždy urobiť rázny koniec. Ak sa chceme považovať za kultúrny národ,  musíme sa tak aj správať. Bez rešpektu voči ľuďom s inou sexuálnou orientáciou, iným názorom či inou farbou pokožky to nepôjde. Pozostalým rodinám, priateľom, priateľkám a blízkym vyjadrujeme v mene celého ministerstva kultúry hlbokú a úprimnú sústrasť. The post Útok na menšiny je útokom na všetkých appeared first on Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky.

Agrorezort NEBUDE v roku 2023 krátený o sumu 259 882 142 EUR

V denníku Nový Čas sa tento týždeň objavila nesprávna interpretácia budúcoročného rozpočtu pre Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky (MPRV SR). ...

Ovocinárov, zeleninárov, vinohradníkov a chovateľov rýb podporíme 15 miliónmi eur

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV SR) pripravilo pomoc v čase energetickej krízy a trvajúcej vojny na Ukrajine aj pre pestovateľov ovocia, zeleniny, vinohradníkov a ...

Kalkulačka na výpočet pomoci určenej na kompenzáciu sucha prostredníctvom živočíšnej ...

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV SR) pristúpilo k cielenej kompenzácii sucha prostredníctvom živočíšnej výroby v celkovej výške 50 miliónov EUR. ...

Premiér vyzval na zastavenie nenávisti, apeluje na verejnosť i politikov

Bratislava 13. októbra (TASR) - Premiér Eduard Heger (OĽANO) vyzval verejnosť na zastavenie nenávisti. Apeluje na politikov i všetkých, ktorí sa verejne vyjadrujú, aj na sociálnych sieťach, aby vážili slová. Zdôraznil, že v stredu (12. 10.) vyhasli ...

Tlačová konferencia predsedu vlády SR

Dnes, vo štvrtok 13. októbra 2022 o 12.00 h sa v press centre Úradu vlády SR v Bratislave uskutoční tlačová konferencia predsedu vlády SR Eduarda Hegera. Téma: Reakcia na včerajší útok na Zámockej ulici v Bratislave. Vstup novinárov na Úrad v...
❌